Website Vitesse: Vitesse 1, een seizoen uit handen gegeven!

29 april 2013door Webmaster

Twee weken geleden verloor het door Cazdak en Aavoid gesponsorde vlaggenschip van Vitesse van Merwede. Een kink in de kabel, een hobbel op de weg naar het gewenste kampioenschap in de tweede klasse. Het was een duur puntverlies, maar Vitesse 1 heeft de touwtjes nog wel zelf in handen. Als de rest van de wedstrijden gewonnen wordt, inclusief die tegen Swift, dan zal een beslissingswedstrijd moeten uitmaken of Vitesse kampioen wordt. De wedstrijd tegen Swift is pas op 25 mei, de eerste wedstrijd die gewonnen moet worden, stond afgelopen zaterdag op het programma.

De tegenstanders van deze zaterdag, DSO Klundert, strijdt tegen degradatie en is op papier en in de praktijk een beduidend mindere ploeg dan Vitesse 1. De eerste wedstrijd tegen DSO, uit in Klundert, werd gemakkelijk gewonnen, een mooie 8-23 overwinning sierde het scorebord. De enige tegenstand die in Klundert werd geboden was die van de hoempapa-band, het smartlappenkoor en de omroeper van de loterij, die allen gedurende de wedstrijd onverstoord de wedstrijd verstoorden met hun wanklanken. Wetende dat Vitesse deze festiviteiten niet tijdens de wedstrijd in Barendrecht heeft georganiseerd is het enige waar men voor moet waken onderschatting. Als het team dat bol staat van het talent uit gaat van haar eigen kracht en de wil heeft dit te tonen, dan is de wedstrijd slechts een formaliteit.

Het was echter DSO die in het begin van de wedstrijd brutaal de leiding nam. Vitesse wist weer redelijk snel aan te sluiten en een kat-en-muisspelletje vormde het beeld van de eerste helft. Beide ploegen ontliepen elkaar niet veel in de eerste 35 minuten en een voorsprong, gelijke stand en achterstand wisselde elkaar af. Vitesse wist een aantal goede aanvallen ten velde te brengen, waaruit bleek dat het de betere ploeg is, het rendement bleef echter laag. Daartegenover stonden een aanzienlijk aantal persoonlijke fouten in de verdediging, waardoor DSO zonder al te veel moeite bij kon blijven. Het gevolg was een 7-8 ruststand in het voordeel van DSO.

Na de thee, dextro-energy snoepjes en de tactische en motivational speech van de coach kon de tweede helft beginnen. Deze helft toonde hetzelfde beeld als de eerste helft, dat wil zeggen Vitesse had het betere aanvalsspel, maar een laag rendement en DSO bleef profiteren van persoonlijke fouten in de verdediging. Het scoreverloop was echter wel iets gewijzigd, het was DSO die elke keer de leiding nam en het was Vitesse dat elke keer opzoek moest naar de aansluitingstreffer. Kort voor tijd stond Vitesse nog steeds achter. Een aantal late wissels aan de kant van Vitesse kon daar helaas geen verandering meer inbrengen. En zo kon het gebeuren dat een op papier en in de praktijk veel betere ploeg met 13-14 verliest van een ploeg uit de kelder van de tweede klasse.

Wat deze wedstrijd opviel is dat een ploeg die zich wil revancheren voor het verlies tegen Merwede om zo nog vol voor het kampioenschap te spelen, niet in staat is gebleken om als collectief de energie, vurigheid en inspiratie te tonen die er van hen verwacht werd. Op deze normale zaterdag werd het veldseizoen uit handen gegeven. De ploeg heeft twee weken de tijd om zich te herpakken om vervolgens nog een positief einde aan dit seizoen te geven. Het talent, de wil en de kunde is er en vanuit die gedachte mag er gekeken worden naar volgend seizoen.

bron: website Vitesse