Evaluatie 4Korfbal / Waarom, hoe en wat

7 april 2015door Webmaster

Onlangs is er een online enquete gehouden over 4Korfbal. De KNKV heeft de resultaten daarvan geanalyseerd. De resultaten zijn te lezen in de bijlage. Belangrijk is dat er een 4-tal maatregelen komen om 4Korfbal nog aantrekkelijker te maken. Lees hieronder de volledige tekst van het KNKV.De opzet en achtergrond van het onderzoek.

Vanuit de bij het KNKV aangesloten verenigingen is de wens geuit om actievere vormen van jeugdkorfbal te ontwikkelen (‘Rondje Nederland’, mei 2014). Vakleerkrachten gymnastiek benadrukken het belang van vormen die ertoe leiden dat iedereen meedoet en veel acties maakt. Dat leidt er toe dat kinderen meer plezier in sport hebben en zich sneller en beter ontwikkelen. Samen met experts uit het onderwijs heeft het KNKV een nieuwe en dynamische vorm van jeugdkorfbal ontwikkeld. 4Korfbal sluit aan bij schoolkorfbal en is zeer toegankelijk. Het doel is om de kinderen meer spelplezier te laten ervaren door persoonlijke ontwikkeling binnen een team.

Kenmerken van 4Korfbal zijn:

• Veel acties per kind
  • Iedereen doet mee
  • Spelplezier
  • Attractief
  • Herkenbaar
  • Toegankelijk
  • Veilig

Inmiddels speelt de E- en F-jeugd in de competitie 4Korfbal. Om te toetsen of de gedane spelaanpassingen het gewenste effect sorteren, heeft het KNKV & haar stakeholders besloten 4Korfbal te evalueren.

Om de effecten van de ingevoerde aanpassingen voor de F- en E-jeugd te onderzoeken is er een online evaluatieonderzoek onder de stakeholders van 4Korfbal uitgevoerd In het evaluatierapport worden aanleiding en belangrijkste uitgangspunten voor het onderzoek beschreven. Er wordt een korte uiteenzetting gegeven van de gehanteerde methode van het onderzoek. De respons en de betrouwbaarheid van de resultaten worden besproken.

Aan het onderzoek hebben 1.396 personen deelgenomen, verdeeld over de vijf deelpopulaties:

1. Kinderen die 4Korfbal spelen (en hun ouders);
  2. Trainers/coaches van 4Korfbal;
  3. Arbitrage, betrokken bij 4Korfbal;
  4. Leden van de Technische Commissies;
  5. Overige stakeholders die zich geroepen voelen iets te zeggen over 4Korfbal.

Samenvatting van de uitkomsten

(Kijk voor achtergrond informatie op www.knkv.nl)

Uitkomsten

De enquête heeft een goede respons met een duidelijke uitkomst. 4Korfbal wordt omarmd en bijna over de volle breedte ondersteund. De beoogde doelen worden grotendeels behaald. Het spel is attractiever geworden, er worden meer acties per kind gemaakt. Vier tegen vier bij de F, de superspeler en de tien seconden regel worden goed gewaardeerd.

Een bescheiden meerderheid steunt het opheffen van het verschil jongen/meisje bij de F en het vier tegen vier spelen bij de E.

Er zijn ook nadelen vastgesteld. Door de grotere verschillen in uitslag en met name door het volledig vrijgeven van het schieten nemen veiligheid en spelplezier af. Bij grote krachtsverschillen of eenzijdig lengtevoordeel verdwijnt het samenspel en is de bovenliggende partij doorlopend aan het schieten. Volgens de expertgroep wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen. De aanbeveling is om 4korfbal op één punt na onveranderd te blijven spelen in het komende seizoen.

Hiervoor wordt er een drietal maatregelen genomen.

Maatregelen

1. In de F wordt de regel ingevoerd dat er na een schot verplicht overgespeeld dient te worden. Dit voorkomt herhaald schieten van het langere kind en bevordert het samenspelen.
  2. Zowel de opleiding van jeugdcoaches als van jeugdscheidsrechters wordt geïntensiveerd en toegespitst op 4korfbal. Er komen clinics met als thema 4korfbal, het kind centraal.
  3. De indeling van de E- en F-teams wordt geoptimaliseerd (vormt belangrijke aanleiding voor de grote verschillen in scores).
  4. Monitoring

Deze enquête wordt beschouwd als een nulmeting. Het is belangrijk om volgend jaar opnieuw een vergelijkbare meting te doen, om opnieuw te toetsen wat de ontwikkeling is in relatie tot de benoemde uitgangspunten van 4Korfbal.

Met vriendelijke groet,

KONINKLIJK NEDERLANDS KORFBALVERBOND

Gert-Jan Kraaijeveld

Manager Korfbalparticipatie