Molenvliet verslaat Krullevaar in finale Schoolkorfbal

5 mei 1995door Webmaster

Het grootste deel van de Klundertse basisschooljeugd was gisteren de hele dag op het korfbalveld van DSO te vinden. Daar werden de traditionele bevrijdingsdagwedstrijden voor scholen gehouden. In een spannende finale ging de Palomasound Wisselbeker uiteindelijk naar de Molenvliet 1 die met 4-1 van de Krullevaar 1 won.

Ook de Poolse kinderen uit Jaworze, die momenteel op bezoek zijn, mochten kennismaken met de korfbalsport. Zo’n vijfendertig Poolse kinderen kwamen eerst een kijkje nemen bij de training, daarna mochten ze zelf proberen doelpunten te maken. Het Koninklijk Nederlands Korfbal Verbond (KNKV) had voor mappen met daarin de spelregels in het Pools gezorgd. De meeste kinderen kenden deze sport nog niet, maar met veel enthousiasme probeerden ze de beginselen onder de knie te krijgen.

,,In Polen wordt wel wat gekorfbald, maar de sport is daar niet zo bekend. De Stichting Vriendschapsband Klundert-Jaworze vroeg ons om de kinderen een avondje bezig te houden en daar hebben we graag gehoor aan gegeven”, zegt voorzitter M. van Wensen van het jeugdbestuur van korfbalvereniging DSO.

De deelname aan het korfbaltoernooi was ongekend groot. Maar liefst 325 kinderen uit de groepen 3 tot en met 8, verdeeld over tweeenveertig teams, speelden in zeven poules om de bekers. Daarnaast konden de jongere kinderen ‘s middags een spelletjescircuit doen. Hieraan deden nog eens een kleine tweehonderd kinderen mee. Woordvoerder Marijn van Wensen van DSO is dik tevreden. ,,Vorig jaar deed er al een recordaantal kinderen mee, maar nu waren het er nog eens een kwart meer. Met name vanuit de groepen 3 en 4 was er veel meer belangstelling. Zij speelden zogenaamd mono-korfbal, dat wil zeggen op kleinere velden met twee korven op een veld.”

Om een dergelijk groot evenement in goede banen te leiden, is er veel hulp nodig. De korfbalvereniging zelf leverde vierentwintig coaches en twintig scheidsrechters. ,,Daarvoor hebben we ook nog een aantal mensen uit Fijnaart en Zevenbergen bereid gevonden om te assisteren.” Ondanks de enorme warmte speelden de kinderen over het algemeen erg sportief en gebeurden er weinig ongelukken. Van Wensen:,,Op zo’n dag is altijd de EHBO aanwezig met twee of drie mensen. Er gebeuren meestal wel wat kleine dingetjes, maar die worden voornamelijk veroorzaakt door ongeoefendheid. Veel kinderen korfballen maar een keer per jaar, namelijk op 5 mei. Dan kennen ze de spelregels wel, maar bij de techniek van bijvoorbeeld een bal vangen, moeten ze het net op een andere manier doen.”

Uitslag
Poule F: 1. Rietvest 8; 2. De Clundert 8
poule E: 1. Molenvliet 5; 2. Rietvest 7
poule D: 1. Molenvliet 4; 2. Bastion 4
poule C: 1. Molenvliet 3; 2. Krullevaar 3
poule B: 1. Krullevaar 1; 2. Rietvest 1
poule A: 1. Molenvliet 1; 2. Bastion 1.
Finale: 1. Molenvliet 1; 2. Krullevaar 1.