DSO jeugdkamp het verhaal

9 mei 2014door Webmaster

Zoals elk jaar wordt door Patrick met enkele toevoegingen van de andere leiding een verhaal geschreven als rode draad voor het kamp.
Zoals iedereen weet is er een aanval op het kasteel geweest waarbij de wrede koning Antonius na een gevecht tegen koning Rob het kasteel en alle omliggende dorpen en landerijen heeft veroverd. Het is echter de vraag of Koning Antonius wel zo’n wrede koning is? Dat moet de komende dagen eerst maar eens blijken.

Na de aanval zijn alle bewoners van het kasteel en de omgeving gevlucht en verspreid geraakt. De geestelijken (nonnen en monniken), ridders en ridderessen, hofnarren en minstrelen (en clowns, waren die er wel in de ME?), heksen en tovenaars, boeren en boerinnen, jonkvrouwen en jonkheren, beulen en beulinnen, schooiers en schooierinnen enz enz elkaar eerst maar eens opzoeken om af te gaan spreken wat we gaan doen. Hoe gaan we het opnemen tegen koning Antonius.

Voor het zwarte doodspel.
De groepsleden hebben elkaar gevonden, maar ook Koning Antonius heeft hulp gekregen van de lokale sheriff; De Ed. Een ervaren vechter die al in de ME als 1 van de weinigen wist dat de aarde niet plat was maar rond. Hij is namelijk overal al geweest om te vechten. De groepen kunnen als volgt worden beschreven:
Jonkvrouwen/heren (edelen): familie van de ridders en ridderessen, afstammelingen van Lord Farquad. Hebben ze misschien een oogje op de ridders? Trouwen binnen de familie was in de ME heel gebruikelijk.
Narren/minstrelen: vrolijkheid ten top, de clowns van de ME, veel muziek, grapjes en andere lol. Als ze er al waren geweest hadden ze gebruik gemaakt van smileys (LOL). De echte Mandy is hier trouwens een afstammeling van (net als Gordon).
Ridders/ridderinnen: net terug van een kruistocht van 17 jaar en nu gelijk thuis weer vechten. Stammen af van de Grote Karel, wordt soms ook wel Karel de Grote genoemd.
Nonnen en monniken: leefden een vroom en kuis leven in hun klooster/abdij. Doordat ze zelf ook niet goed wisten hoe monniken geschreven moest worden hebben ze de boekdrukkunst maar uitgevonden, of was dat een paar eeuwen later? Ze hadden in ieder geval veel trappistenbier, wat in die tijd juist gedronken moest worden als je nog geen 16 was. Bier was namelijk gezonder dan het kraanwater en energydrinks.
Boeren/boerinnen: deze figuren uit het hoge noorden hadden geen namen, maar werden zo genoemd wegens het geluid dat ze maakten. Denken wel de leiding te kunnen nemen omdat ze het voer maken. Alleen Koning Antonius denkt daar zelf anders over. Hij verwacht nog wel jaren het kasteel te kunnen voorzien van eten en drinken.
Heksen/Tovenaars: Voelen zichzelf verheven boven de dreuzels. Met behulp van hun toverkracht willen ze het hele gebied overnemen. Kunnen hierbij gebruik maken van allerlei gespuis, zoals ene Dolfje en hij-wiens-naam-niet-mag-worden-genoemd (wie verzint er zoiets toch?).

Nadat de teams zijn verzameld in de stad blijkt het door de activiteiten van Koning Antonius veel drukker te zijn geworden, alleen schoonmaken was in de ME nog geen hobby. Allerlei ziektes staken de kop op, zoals pokken en pest, ook wel de zwarte dood genoemd.

Voor de speurtocht.
Wij zijn niet de enigen die wat tegen KA hebben. Het kasteel is namelijk net beroofd door een groepje struikrovers: Rob de Hoed, Braaf Hart en gewoon Paul. Deze laatste is een goed bekende van KA, maar je weet nooit wat je van hem mag verwachten. Aangezien wij het kasteel wilden beroven gaan we achter de struikrovers aan om hun buit over te nemen.

Voor de zeskamp:
De ziektes zijn overleefd, we hebben al wat spullen van de struikrovers teruggestolen, maar maken nog geen kans tegen KA. Die blijkt inderdaad niet zo’n eikel te zijn, zucht. KA probeert het leven van het veroverde gebied wat te verbeteren door te zorgen voor eten. Naast zijn maat De Ed, heeft hij hiervoor Mac ingehuurd. Die is nu nog een goede vriend van KA, maar zal later voor zichzelf beginnen, want hij vindt zich daarvoor groot genoeg. Van zijn vader, pa Donald, krijgt hij te horen dat hij eerst bij een specialist als KA het vak moet leren. KA zorgt voor eten door een tweetal eettentjes te starten waar hij zorgt voor inheems eten: de Pizza King en de Burger Hut. Het wil alleen nog niet echt van de grond komen dus verzint hij een list. Hij gaat een evenement organiseren: de Kuijperse Spelen. Wij denken dat we hier ook aan kunnen meedoen om aanzien te verwerven, medailles te verdienen en sterker te worden. We moeten het wel opnemen tegen allerlei vreemde buitenlanders zoals de bokkerijders (nu zouden het bokkenrijders zijn, maar dit is ME spelling)uit Wintelré en De Mannen van Don Quichot uit Madrid. We weten hoe sterk de Madrilenen zijn tegenwoordig. Na het verslaan van de windmolens in Spanje zijn ze naar NL gekomen om mee te doen.

Voor de bonte avond.
Tijdens de Kuijperse Spelen bleek dat we niet allemaal heel sterk waren en hebben we een brief gestuurd naar een andere koning, die de ridders nog kennen uit hun tijd in Jeruzalem: Richard Leeuwenhart. Deze Richard is gelijk met zijn maat Arthur teruggekomen, aangezien ze daar Sultan Aladin toch al hadden verslagen en je kan natuurlijk niet blijven vechten in het Midden-Oosten (dachten ze daar nu nog maar zo over). Na de lange reis willen ze eerst eens lekker eten om daarna te gaan testen wie er het meest geschikt is om het kasteel t veroveren op KA.

Voor het kastelenspel.
We hebben gisteravond lekker gegeten en zijn goed getest. De animo om het kasteel te veroveren is echter wel wat aan het afnemen. Iedereen lijkt wel een beetje moet. Wordt er wel genoeg geslapen? Of zijn jullie aan vakantie toe? Misschien moeten we voor een andere tactiek kiezen en kiezen we voor een economische boycot, of zijn we zo afhankelijk van KA dat we dat alleen maar voor de vorm doen? Eerst maar eens een rondje maken door het land, we gaan kijken bij verschillende kastelen om geld te verdienen. Naar Parijs bij ene Sneeuwwitje op de koffie, naar een ver land; Far Far Away bij het volk van Forever Ever After en koning Shrek, maar ook dichtbij worden we uitgenodigd. Ridder Ivanhoe vraagt of we bij hem een sappie komen doen.

Voor het bos- en tikspel.
We hebben genoeg geld verdiend, nu nog een kasteel. Van die KA winnen we toch niet. Hij is plotseling heel populair geworden, hoe kan dat? Zijn het dan toch die goedkope knakworsten? We vragen wel hulp bij het bouwen van een kasteel en bellen daarvoor 2 beroemde architecten: Merlijn (wil graag Rem genoemd worden, maar Rem Lijn klinkt zo rot) en Lancelot, een jonge ster die later wielrenner wil worden. Lancelot kan echter niet komen want hij zit met een probleem van een zwaard in een steen. Hij krijgt hem er niet uit, heel erg vreemd. Rem, Merlijn dus, gaat eerst overleggen met zijn vriend Arthur, die zoals gezegd net terug is van een kruistocht. Deze 2 mannen hebben allebei enorme ego’s en hebben daar gelukkig wel een oplossing voor gevonden. Ze overleggen aan een ronde tafel, met KA en De Ed erbij kunnen ze allemaal aan het hoofd zitten. KA is blij dat economische sancties worden ingetrokken en er weer bouwactiviteiten plaatsvinden, want de waarde van zijn kasteel was wel hard gedaald.

Bij bekendmaking van de winnaars.
Ieder team heeft een kasteel gebouwd, maar of dit het gaat worden naar de toekomst toe? Dat moeten we maar afwachten. Wel krijgt KA een aanstelling voor het leven en als dank daarvoor slaat hij iedereen tot jonkvrouw of jonkheer in de orde van Koning Antonis.

En ze leefden nog lang en gelukkig!

ROUTE BESCHRIJVING

ADRES GEGEVENS

VELD
Molenvliet 9a
Sportpark de Niervaert
4791 GB Klundert
0168 - 402751

ZAAL
Molenvliet 7
Sportpark de Niervaert
4791 GB Klundert

OVERIGE INFORMATIE

© 2024 KV D.S.O. Klundert
Alle rechten voorbehouden

Privacy policy
Cookie policy