DSO beste in Moerdijkse Derby

14 november 2011door Webmaster
dso1 vios1 De Moerdijkse korfbalderby DSO-VIOS staat altijd garant voor veel strijd en veel publiek op de banken. In een beklijvend duel trok DSO de winst naar zich toe. De derby tussen DSO en VlOS beloofde een spetterend affiche als opening van het zaalseizoen. De tribune in sporthal De Niervaert bulkte daarom zaterdagmiddag van de toeschouwers. Hoewel zij geen hoogstaand korfbal zagen, kon er wel genoten worden van een beklijvend kortbalgevecht.

DSO klopte VlOS al eerder dit seizoen op het veld en wist ook nu de burentwist in Klunderts voordeel te beslissen, 15-12. DSO anticipeerde uitstekend op het schotgevaar van de lange VlOS-mannen. De Willemstadse ‘luchtmacht’, met Jesse Moerland en Robin van den Hil, kwam er niet aan te pas. Alleen Martin van de Ree tekende met VIer treffers voor een flinke score. “In het eerdere duel op het veld hadden we flink wat moeite met hun schot, daarom hebben we er nu flinkwat druk op gezet”, verklaarde DSO-coach Marcel Versteeg zijn tactiek.

Sander Driesse en Remco Posthumus namen met hun treffers DSO op sleeptouw in de openingsfase, 2-0. VlOS verwerkte deze dompers uitstekend en vocht zich via Van den Hil en Moerland naar een gelijke stand, 2-2. Tot een 4-4- stand na twintig minuten hielden beide teams elkaar in een verstikkende wurggreep, maar DSO leek zich langzaam los te worstelen. ‘TWee scores van Posthumus en een treffer van OlafVerton sloegen een gat naar 7-4. Maar VlOS toonde, kenmerkend voor deze ploeg, weer flink wat strijdlust. Een afstandsschot van Sander Bijl en een strafworp van Van de Ree brachten bij rust de spanning terug in de wedstrijd, 7-6.

Het tweede deel werd voortreffelijk geopend door Rubin van Dueren den Hollander, die tweemaal de korf trof en zo DSO op een 9-6-voorsprong zette. De Klundertse thuisformatie kwam toen onder druk te staan. Kiki Lankhuyzen trok met een fraaie score de stand weer gelijk, 9-9. Pas bij 11-11 lukte het DSO om eindelijk een beslissend gat te slaan. Via Van Dueren den Hollander, Stefanie van Kaam en Driesse was het verschil zes minuten voor tijd gemaakt, 15-11. Het team van trainer Versteeg werd daarbij geholpen door onhandig verdedigingswerk van VIOS,waardoor diverse strafworpen werden veroorzaakt. In de slotfase bleef DSO, ondanks nog een tegentreffer van Van den Hil, makkelijk overeind.

“We hadden veel moeite om het gat te maken”, vond Versteeg na afloop. “Maar we hebben gewacht op het juiste moment en toen toegeslagen. Daarnaast hebben we het scorend vermogen van onze heren prima uitgebuit.” VlOS-trainer Petri van Dijk moest erkennen dat zijn ·team geen antwoord had op de DSO-mannen. “In allebei de vakken scoorden zij de meeste punten. Wij hadden moeite om rust in het spel te houden. Het was te gehaast. De oudjes hebben wel kalmte, maar de jonkies moet dit nog onder de knie krijgen.”

bron: BN De Stem
auteur: Sjoerd Marcelissen