BN/De Stem: Scheldevogels laat naast DSO

5 december 2011door Webmaster
scheldevogels dso DSO nam na de pauze de leiding en leek door te kunnen drukken, maar Scheldevogels knokte zich terug. DSO is door het gelijkspel de koppositie kwijt. De vreugde was groot in sporthal Tuinwijk in Bergen op Zoom. In de slotseconden trok Wouter van de Graaf de stand bij Scheldevogels tegen DSO alsnog gelijk naar 12-12.

Trainer-coach Bart Mol van De Scheldevogels zag zíjn ploeg wankelen in de slotfase en bracht de veertigjarige Jetske Villee-Bakker voor de vrijdag zeventien jaar geworden Eline van Wijnen. Mol: “We hadden even een extra prikkel nodig. Het was niet zo dat ik ontevreden was over Eline, maar er moest gewoon iets gebeuren.” Villee-Bakker was amper hersteld van een blessure, maar bewees zaterdag even na het middaguur bij het tweede weer aardig hersteld te zijn. Ze viel toen al op door haar enthousiaste speelwijze. “Dat fanatisme hadden we even hard nodig”, aldus Mol.

Liefst zeven keer werd de bal door De Scheldevogels in de laatste vijf minuten ingeleverd bij een tegenstander. DSO beperkte het aantal verloren ballen tot een viertal. Coach Marcel Versteeg: ,,Ook te veel dus. Ik heb geen boodschap aan de steken die de tegenstander laat vallen. Wij hadden zelf niet zo vaak in de fout mogen gaan.” De Bergenaren begonnen immers furieus aan de wedstrijd, binnen vijf minuten stond het 4-o. Versteeg: “We hebben dat al in de eerste helft rechtgetrokken naar 9-9.”

DSO stoomde na rust meteen door naar een voorsprong van 9-11. Versteeg: ,,Daarna hadden we het nooit meer uit handen mogen geven. Ik hoop dat Blauw Wit bij VIOS punten verspeelt. Dan blijven we aan kop.” Dat viel tegen. De ploeg uit Kloetinge won met een punt verschil van de ploeg uit Willemstad, waardoor Blauw Wit met acht punten alleen de leiding neemt in de derde klasse K, op een punt gevolgd door DSO. De Scheldevogels staat vierde met vijf punten.

In sporthal Tuinwijk werd duidelijk dat DSO iets stabieler was dan De Scheldevogels. De thuisclub liet hoogtepunten volgen met mindere fases. Bij de ploeg uit Klundert was de ‘dienende’ taak van de vrouwen opvallend. op enkele schotpogingen van Monique Karel na, kwamen die verder louter van het mannelijke deel van de formatie. De twaalf treffers dus uiteraard ook. Vier kwamen er van Sander Driesse, Remco Posthumus en Rubin van Dueren den Hollander wisten er drie te maken en Olaf Verton nam er twee voor zijn rekening.

Bij De Scheldevogels was de productie wat meer verdeeld. Naast de drie van aanvoerder Thomas Pelle en Wouter van de Graaf mikte ook Maaike Pilanen er een trio door de korf. Joost van de Graaf met twee en één van Eline van Wijnen maakten ook een totaal van twaalf voor de thuisclub. “Die spreiding is een sterke troef, we zijn niet afhankelijk van enkele spelers in de score”, aldus Wouter van de Graaf.

DSO-coach Versteeg reageerde nuchter: ,,De mannen bij ons zijn scherper op dat onderdeel. Je moet iedereen gebruiken op waar ze goed in zijn. De vrouwen hebben in de aanvoer en het afstoppen van de tegenstander een groot aandeel. Van zeker zo’n groot belang”.

bron: BN/De Stem
auteur: Jan van Dongen