Rietvest wint 45e editie van het schoolkorfbaltoernooi

23 september 2020door Webmaster

Dit jaar stond alweer de 45e editie van het schoolkorfbaltoernooi op het programma. Ondanks deze vreemde tijd kwamen er toch 4 basisscholen, 19 teams en 118 kinderen af op het jaarlijkse toernooi. Het was tijdens de organisatie nog een groot vraagteken of het überhaupt door kon en mocht gaan, maar gelukkig voor iedereen konden we toch die knoop positief doorhakken.

’s-Ochtends stonden de nodige vrijwilligers om 10 uur klaar om de velden klaar te zetten, stormbaan plaatsen en pakketjes samenstellen met tussendoortjes. Daarnaast nog een klein potje Jeu-de-boules en tafeltennis tussendoor terwijl we de teams opwachtten, waren we er helemaal klaar voor. Waar de teams normaal eerst nog een lunch kregen, kon dat dit jaar helaas niet doorgaan. Daarom begonnen we dan ook iets later dan de afgelopen jaren, maar dit keer zowaar wel geheel volgens schema.

Tijdens de wedstrijden was het fanatisme en enthousiasme weer van iedereen af te lezen. Het leek wel op een kudde die voor het eerst de wei weer in mocht. Tussen de wedstrijden door nog een keer lekker met je team over de stormbaan heen rauzen, woordzoekers oplossen en verschillen zoeken, maar vooral proberen de potjes korfbal winnend af te sluiten. Het gaat nou eenmaal wel om die mooie grote bekers.

Toch speelde de stormbaan, de woordzoeker en de zoek-de-verschillen wel mee. Want dit jaar was er ook weer een combi-klassement. Julianaschool 1 wist dit combi-klassement uiteindelijk te winnen en mogen samen een uurtje gaan bowlen.

Na vele spannende rondes en de bijhorende halve finales, waren de 4 finalisten bekend. De finale van de groepen 5 en 6 ging tussen de Rietvest 2 en de Molenvliet 5. Dat er spanning op de wedstrijd stond was wel te zien, want na 12 minuten stond het nog 1-1. Dus zat er maar één ding op om de strijd te beslissen. Strafworpen. Daarin wist de Rietvest uiteindelijk het verschil te maken en gingen zij met de gouden beker en een uurtje bowlen op zak weer naar huis. Ook de Molenvliet kreeg uiteraard een mooie beker mee.

In de finale van groep 7 en 8 stond, als zo vaak de afgelopen jaren, het Bastion 1 in de finale. Het was echter een déjà vu van vorig jaar, want wederom was de Rietvest 1 de tegenstander. Veel bekenden van de korfbal zagen we in deze finale rondlopen. Ondanks de eerste regendruppels van de dag schoot de Rietvest uit de startblokken en maakte al snel de 0-2. Het Bastion kwam nog even terug, maar wist door wat pech in de afronding niet dichterbij te komen. Uiteindelijk won de Rietvest overtuigend de finale en wisten ze zich te revancheren voor vorig jaar. Zij hebben het komende jaar de mooie grote wisselbeker bij hen op school staan.

Uiteindelijk ging niemand met lege handen naar huis, want iedereen kreeg nog een mooie DSO bidon mee. Nogmaals willen wij alle scholen, deelnemers, begeleiders en ouders bedanken voor jullie inzet, enthousiasme, vrolijkheid en het goed houden aan de protocollen omtrent het virus. Dankzij jullie was het ondanks de situatie toch weer een groot succes! Ook alle vrijwilligers weer bedankt, zonder jullie is er namelijk geen toernooi. Als laatst willen we de sponsors Rijk Zwaan, Albert Heijn in de Klundert en Beljaars verzekeringen bedanken voor jullie bijdrage aan dit jaarlijks succes. Hopelijk zien we iedereen volgend jaar weer terug!

Ben jij trouwens na vandaag heel enthousiast geworden over deze mooie sport? Neem dan contact op via jtc@korfbal.net en dan ben je van harte welkom om een aantal keer mee te komen trainen om te zien of dit ook jou sport is!

Sportieve groeten namens de schoolkorfbal werkgroep,

Erik Keller