Jubileumquiz, alle 50 vragen

23 december 2009door Webmaster

Alle 50 vragen uit de jubileumquiz vind je hieronder. Oplossingen kunnen ingeleverd worden tot en met woensdag, 30 december 2009 via email naar:
* jubileum@korfbal.net of bij
* Daisy Schreuders, Moye Keene 99 of
* Ria Verkijk, de Flank 44

De prijsuitreiking wordt gehouden tijdens de  nieuwjaarsreceptie en de winnaar gaat naar huis met 2 kaartjes voor de zaalfinales in Rotterdam. (Korfballeage)

1.
Waar staan de letters van de naam D.S.O. voor?
2.
Waar staan de letters K.N.K.V. voor?
3.
Wat waren de kleuren van het tenue toen D.S.O. nog een afdeling van Spido was?
4.
Korfbal werd eerder gespeeld in drie vakken, nu is dat twee vakken, in welk jaar is dat ingegaan?
5.
Wat is de bijnaam van Rom Keller?
6.
Wanneer en door wie is korfbal uitgevonden?
7.
Wanneer is de korfbalvereniging D.S.O. opgericht?
8.
Hoe heette de allereerste trainer van D.S.O.? (tevens leraar op een school in Klundert)
9.
Welke Marcel was jarenlang ‘voorzanger’ bij het supporterslied ” zigge, zagge, zigge, zagge, D.S.O.!”?
10.
Bij korfbal hebben we het over twee competities, nl. 1e “veldcompetitie” en “zaalcompetitie”. Hoe noemde men de “zaalcompetitie” vroeger?
11.
In welk land is korfbal ontstaan?
12.
Hoe heette het spel daar oorspronkelijk ?
13.
In welk jaar is DSO gestart met het organiseren van het eerste     schoolkorfbaltoernooi?
14.
Is een doelpunt geldig indien de bal via de onderkant door de korf gegooid wordt?
15.
Hoeveel loten gaan we in het 50e jubileumjaar met zijn allen verkopen?
16.
Hoe noemde het groepje meiden zich (bestaande uit Carola, Martine, Theresia en Daisy) dat in de jaren ’90 een tijdje een eigen column had in de Flits?
17.
D.S.O. heeft nog speelvelden in het Suijkerbergpark gehad (toen nog drie vakken!), wat was daar het probleem met het speelveld?
18.
Wat is er per 1 juli 2008 veranderd aan de plaats van de strafworpnemer t.o.v. de strafworppunt?
19.
Hoeveel korfbalverenigingen zijn er (ongeveer) in Nederland?
20.
Hoe groot is een veld bij beachkorfbal?
21.
Welke dame schrijft tegenwoordig de “Wist-u-datjes” in de Flits?
22.
Leden van D.S.O. hebben zelf de kantine aan de     Ambachtshereweg gebouwd, in welk jaar is hij in gebruik genomen?
23.
Wat is de oudste, nog bestaande, niet gefuseerde korfbalvereniging van Nederland?
24.
Waar wordt de finale van de Korfbal League altijd gespeeld?
25.
In welk jaar werd een totaalverbod op verdedigd schieten ingevoerd?
26.
Wat is de prijs die je kunt winnen door het meedoen aan deze jubileumquiz?
27.
De huidige korfbalbond “K.N.K.V.” is ontstaan uit en fusie tussen de KNKB (Koninklijke Nederlandse KorfbalBond) en de  C.K.B (Christelijke KorfbalBond). In welk jaar was dat?
28.
Welk toernooi wordt door DSO bezocht op Hemelvaartsdag?
29.Welke dame kroop regelmatig in de huid van Calimero om het wel en wee bij DSO door te nemen (had het o.a. over Arie De Eland).
30.
In welk jaar werd de naam van het clubblad veranderd naar DSO Flits?
31.
Binnen het grensgebied van het voormalig Klundert was in de 60-er jaren in Moerdijk ook een korfbalvereniging, wat was de naam ervan?
32.
Wie zitten er op dit moment in de jubileumcommissie?
33.
Hoe heette de korfbalclub in Fijnaart die slechts een aantal jaren geleden werd opgeheven?
34.
Sinds wanneer bestaat ‘vrouwenkorfbal’?
35.
In welke plaats is korfbalclub Hoogerop te vinden?
36.
Hoe heet het groepje jongste leden van onze club
37.
Van welke ex-voorzitter komt de legendarische uitspraak: ”Wie wat bewaard die heeft wat, maar wie af en toe iets     weg dondert, is ook een gelukkig mens”.
38.
Wat was de naam van de eerste korfbalvereniging in Klundert?
39.
Hoe hoog is de korf bij de D’s en E’s?
40.
Wat is de speeltijd bij een wedstrijd op het veld van de F-tjes en E-tjes?
41.
Wie is de vertrouwenspersoon binnen DSO?
42.
In welke plaats is korfbalclub ’t Capproen gevestigd?
43.
In hoeveel landen wordt er korfbal gespeeld?
44.
Van welke club nam DSO de oude, houten kantine over in 1987?
45.
In welke jaren werd Nederland wereldkampioen Korfballen vanaf 1978?
46.
Wie heeft de nieuwe vlag voor DSO ontworpen?
47.
Seolto is naast een voetbalclub in Zevenbergen ook de naam van een korfbalclub. Waar is deze club gevestigd (regio Zuid-West Nederland)?
48.
Wiens huisdier (een zwart met wit hondje) schreef in 1991 in de Flits over zijn leven als DSO hond?
49.
Sinds wanneer kennen we in Nederland de Korfbal League?
50.
Hoe heet de mascotte van DSO?